مقایسه یاسای چنگیز و منشور کوروش

كنكاشي در افکار و باورها

 شنیدن قرآن به صورت آنلاین استغفار را فراموش نكن

مقایسه یاسای چنگیز و منشور کوروش

مقایسه یاسای چنگیز و منشور کوروش

منشور کوروش استوانه ایست که پس از فتح یک کشور و برای جلب نظر مردم آن نگاشته شده و از این رو برای فریب مردم ممکن است از عبارت های مردم دوستانه در آن استفاده شده باشد.
اما یاسای چنگیز قانون سراسری حکومت مغولان بود و فراتر از یک منشور تبلیغاتی بود.
در متن منشور کوروش علیرغم تبلیغاتی بودن به موارد ناپسندی از شیوه ی حکومت کوروش اشاره شده است از جمله بوسه زدن پادشاهان،زیر دستان و مردم بر پاهای کوروش،که کوروش این مورد را با افتخار در منشور خود ذکر می کند.

۱۸٫ همه ی مردم بابل،‌ همگی (مردم) سومر و اکد، (همه ی) شاهزادگان و فرمانروایان به وی (= کورش) نماز بردند و بر دو پای او بوسه دادند (و) از پادشاهی اش شادمان گردیده، چهره ها درخشان کردند.
۲۹٫ و همگی (شاهان) جهان از زبرین دریا (= دریای مدیترانه) تا زیرین دریا (= دریای پارس)، (همه ی) باشندگان سرزمین های دور دست، همه ی شاهان آموری شاهان Amurrû آموری، باشندگان در چادرها همه ی آن ها
۳۰٫ باج و ساو بسیارشان را از بهر من؛ (= کورش) به بابل اندر آوردند و بر دو پای من بوسه دادند. از … تا (شهر) آشور Aššur و شوش MŬŠ. ERIN = Šusan
در قسمت های دیگر از منشور، کوروش خود را حامی مردم بابل و حتی مبعوث مردوک بت بزرگ بابل معرفی می کند
۱۳٫ او (= مردوک) کورش، پادشاه شهر انشان Anšan را به نام بخواند (برای آشکار کردن دعوت وی) و او را به نام بخواند (از بهر) پادشاهی بر همه ی جهان.
۲۶٫ درماندگی هاشان را چاره کردم و ایشان را از بیگاری برهانیدم.
مردوک، خدای بزرگ از کردارهای من شاد شد و
۲۷٫ (آنگاه) مرا، کورش، پادشاهی که پرستنده ی وی است و کمبوجیه، فرزند ِزاده شده ی من و همگی سپاهیانم را
۲۸٫ با بزرگواری، افزونی داد و ما به شادمانی، در آشتی تمام، کردارهایمان به چشم او زیبا جلوه کرد و والاترین پایه ی [ خدائیش ] را ستودیم.

باستان گرایان اصرار دارند که بازگرداندن بت ها به معبدهایشان را نشانی از آزادی ادیان در زمان کوروش معرفی کنند و این مورد را افتخاری برای خود می خوانند این در حالی است که حتی چنگیز نیز در یاسای خود علیرغم برخی موارد افراطی و خشونت بار قوانین ممتازی نیز در مورد حقوق بشر و آزادی ادیان آورده است از جمله معافیت دانشمندان از مالیات؛ آزادی ادیان برای همه مردم و لزوم احترام به پیروان همه آنها؛ برابری همه اقوام و انسان‌ها و مذاهب و برتری نداشتن هیچکس بر دیگری؛ ممنوعیت مدح و استفاده از القاب تشریفاتی برای همگان و حتی برای خودش؛ در امان بودن همه معابد و مراکز دینی به هنگام جنگ‌ها؛ ممنوعیت دروغگویی، دزدی و زنا؛ ممنوعیت فحاشی و هتاکی و هرگونه آسیب رساندن مردم به یکدیگر.

در اینجا یک نکته ضروری به نظر می رسد و آن اینکه کوروش در منشور تبلیغاتی اش فقط اشاره با بازگرداندن بت ها به معابد می کند و هیچ اشاره ای به آزادی ادیان نمی کند و قانونی نیز برای این آزادی تصویب نمی کند اما چنگیز در قانونی که در سراسر قلمروش لازم الاجرا بود و مجازات سرپیچی از آن مرگ بود آزادی ادیان را به عنوان یکی از اصول خود مطرح می کند.

برای آگاهی از متن کامل یاسای چنگیز بنگرید به: 
مقریزی، تقی‌الدین احمد بن علی، السلوک المعرفه دول الملوک، تصحیح و تحشیه محمد مصطفی زیاده، قاهره، ۱۹۴۱؛ 
جوینی، علاء‌الدین عطاملک، تاریخ جهانگشای، تصحیح محمد قزوینی، به همت محمد رمضانی، چاپ دوم، تهران، ۱۳۶۶؛ 
رشیدالدین فضل‌الله، جامع‌التواریخ، به اهتمام محمدتقی دانش‌پژوه و محمد مدرسی زنجانی، تهران، ۱۳۳۸؛ 
ابن بطوطه، سفرنامه (رحله) ابن‌بطوطه، ترجمه محمدعلی موحد، تهران، ۱۳۶۱؛ 
اشپولر، برتولد، تاریخ مغول در ایران، ترجمه محمود میر آفتاب، چاپ پنجم، تهران، ۱۳۷۴٫


* لازم به ذکر است که هدف این نوشته تطهیر چهره ی چنگیزخان مغول نیست بلکه تنها مقایسه ای است برای آگاهی اذهان عمومی و افسانه پردازانی که سعی در بزرگ کردن بیش از حد کوروش هخامنشی دارند


بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: